اى موسى دلت را از دنیا پاک کن و از آن بر کنار باش که از آن تو نیست و تو از آن او نیستى . تو را بخانه ستمکاران چه کار؟ مگر براى کسى که کار خیرى در آن انجام دهد که براى او خوب خانه ایست .
*************************
اى موسى هر چه را بتو فرمان دهم بشنو و هر زمان مصلحت تو دیدم (و گوشزدت کردم ) انجام ده (یا هر زمان تو را دیدم انجام ده یعنى چنان عمل کن که بدانى در دیدگاه من هستى و ممکن است مقصود دستور به ادامه کار و همیشگى انجام داد آن باشد زیرا همیشه بنده خدا در دیدگاه خدا است ، و این دو احتمالى است که فیض (رحمه الله علیه ) فرمود) حقائق تورات را در سینه گیر، و در ساعتهاى شب و روز بدان حقائق بیدار باش ، و فرزندان دنیا (و اهل دنیا) را بر سینه (و دل ) خود مسلط مکن که آنرا آشیانه خود گیرند چون آشیانه پرندگان .
*************************

اى موسى فرزندان دنیا و اهل دنیا سبب فتنه (شیفتگى ، فریبندگى ، گمراهى ) هم دیگرند، و هر که در هر چه هست همان برایش آرایش و زینت شده و مؤ من کسى است که آخرت در نظر او آرایش و زینت دارد، و از اینرو یک سره بدون فتور و سستى بدان بنگرد و عشق او به آخرت میان او و لذت زندگى دنیا حائل گشته ، و همان عشق است که او را در سحر گاهان براه پیمائى در شب مى کشاند همانند رفتار سواره اى که مرکب را به سوى مقصد مى راند، روزش به اندوه (رسیدن به مقصد) و شبش نیز یغم (رسیدن بسر منزل حقیقت ) بگذرد، خوشا بر احوالش ، که چون پرده (زندگى و حیات این جهان ) از برابر دیده اش به یک سو رود چه شادى و سرورى را به چشم خود خواهد دید.
*************************
اى موسى دنیا اندک آبى بیش نیست و این آب اندک نتواند پاداش مرد با ایمان قرار گیرد و نه کیفر شخص بد کار، پس حسرت طولانى از آن کسى است که فروخته است پاداش (بى حساب ) آخرت خود را به یک لیسیدن ناپایدار، و به یک دندان زدن (و گاز زدن ) بى دوام ، و این چنین باش که به تو دستور دادم که همه دستورات من درست و به هدایت مقرون است .
*************************
اى موسى هر گاه دیدى ثروت بتو روى آورد بگو: گناهى است که در کیفرش ‍ شتاب شده ، و اگر دیدى ندارى و فقر روى آورد بگو: خوش آمدى اى شعار خوبان ، و زورگو و ستمگر مباش و با ستمگران همراه و قرین مشو.
*************************
اى موسى آن عمریکه پایانش نکوهش بار باشد عمر نیست اگر چه دراز باشد، و زیان نزند تو را آنچه از طومار زندگیت پیچیده شده در صورتیکه پایانش ستوده باشد.
اى موسى کتاب (تورات با نامه اعمال ) بطور آشکار براى تو بیان کرده که چه سرنوشتى در پیش دارى و با این وضع چگونه چشمان بخواب مى رود یا اگر نبود غفلت ممتد و پیروى از شقاوت و شهوت ، چگونه (با این تذکار) مردمى بودند که مى توانستند لذت زندى را بچشند؟ و مردمان راست پیشه به کمتر از این (تذکار) بى تابى کنند.
*************************
اى موسى دستور بده که بندگانم براى هر کارى که باشد (چه کوچک و چه بزرگ ) مرا بخوانند پس از آنکه اعتراف دارند که من مهربانترین مهربانانم ، و اجابت کننده درماندگانم ، و بدى را (از بندگانم ) بر طرف کنم ، و زمان را تغییر دهم ، و گشایش و فراخى آورم ، و از اندک قدر دانى کنم و بسیار پاداش ‍ دهم ، و فقیر را بى نیاز کنم ، و منم جاویدان نیرومند توانا. پس اگر یکى از خطاکاران به تو پناه آورد و به تو رو آورد با او خوش بگو (و با روى باز او را بپذیر) که تو در آستان وسیعى (از آمرزش من ) هستى (یا به او بگو که : تو در فضاى وسیعى از آمرزش حق هستى یعنى ) آستان پروردگار جهانیان و براى ایشان آمرزش بخواه (که من آمرزنده ام ) و در میان آنها چون یکى از آنها باش ‍ و به خاطر آن فضیلتى که من به تو داده ام بر آنها گردن فرازى مکن ، و به آنان بگو تا از فضل و رحمت من بخواهند که کسى جز من داراى آن نیست ، و منم صاحب فضل بزرگ .
روضه کافی
پیوند های مشابه
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۱
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۲
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۳
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۴
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۵