اى موسى در هر حالى (که هستى مرا فراموش مکن ، و بثروت بسیار خورسند مباش ، زیرا که فراموش کردن من دلها را سخت کند، و ثروت بسیار گناه بسیار همراه دارد، زمین فرمانبردار (من ) است و آسمان فرمانبردار، و دریا فرمانبردار است ، و نافرمانى من بدبختى مخصوص جن و انس است و منم بخشاینده مهربان بخشاینده هر زمان ، منم که دشوارى آرم پس از فراوانى ، و فراوانى آرم پس از دشوارى ، و پادشاهانى آرم پس از پادشاهانى ، و پادشاهى من همیشگى و پابرجاست که نیستى ندارد، و چیزى نه در زمین و نه در آسمان بر من پوشیده نیست ، و چگونه پوشیده ماند بر من چیزى که آغازش از من بوده ، و چگونه است در آنچه نزد من است نباشد در صورتیکه به ناچار به سوى من باز خواهى گشت .
**************************
اى موسى رحم کن بر کسى که در خلقت از تو پائین تر است ، و رشک مبر بر آنکس که بالاتر از تو است که به راستى صفت حسد و رشک کارهاى نیک و حسنات را مى خورد چونانکه آتش هیزم را مى خورد.
**************************

اى موسى همانا دو فرزند آدم (هابیل و قابیل ) در موردى و مقامى فروتنى کردند تا بدانوسیله بفضل و رحمتى از من برسند، و بدینمنظور قربانى کردند و من نپذیرم جز از پرهیزکاران ، و سرگذشت آنها چنان شد که میدانى و با صدور چنین کارى از برادر نسبت به برادر خود، تو چگونه اعتماد به رفیق و وزیر بیگانه دارى ؟
(این معنائى است که مجلسى (رحمه الله علیه ) از این جمله کرده و ظاهر نیز همین معنا است که جمله (والوزیر) عطف به (الصاحب ) باشد، ولى فیض ‍ (رحمه الله علیه ) جمله (بعد الاخ و الوزیر) را به معناى استدراک گرفته و گفته است چون ظاهر این جمله (کیف تثق ) برادرش هارون را نیز شامل مى شد و معنایش این بود که به هارون نیز که برادر و وزیر تو است اعتماد نکن از اینرو خداوند استدراک فرمود که هارون که برادر و وزیر تو است شایسته اعتماد تو هست چون او پیامبرى است مرسل …)
**************************
اى موسى تکبر را واگذار و فخر مکن ، و یادآر که تو در گور مسکن خواهى داشت و همین باید تو را از پیروى شهوات باز دارد.
**************************
اى موسى در توبه شتاب کن و گناه را واگذار و در هنگام توقف در پیشگاه من براى نماز به آهستگى و آرامى آن را انجام ده (و شتاب مکن ) و بغیر من امیدوار مباش ، و مرا سپرى در برابر دشواریها و قلعه محکمى در پیش ‍ آمدهاى ناگوارت قرار ده .
**************************
اى موسى چگونه فروتن گردد در برابر من مخلوقى که زیاده بخشى مرا در خویش نشناسد، چگونه بشناسد زیاده بخشى مرا هر کسى که در آن ننگرد و اندیشه نکند، و چگونه در آن بنگرد کسى که بدان ایمان ندارد، و چگونه ایمان بدان داشته باشد کسى که امید پاداش ندارد، و چگونه امید پاداش ‍ داشته باشد کسى که به دنیا قناعت کرده و آن را خانه نشیمن گرفته و چون ستمکاران بدان دل بسته .
**************************
اى موسى در کار نیک با اهل آن (انجام دهندگان کار نیک رقابت کن چون کار نیک مانند اسمش نیک است ، و کار بد را واگذار براى هر که شیفته آن گشته .
**************************
اى موسى زبانت را در پشت دلت بنه تا سالم بمانى (یعنى هر سخنى را که مى خواهى بگوئى ابتداء فکر سود و زیانش را در قلب خود بکن سپس به زبان آر) و در شب و روز بسیار یاد من کن تا بهره من شوى ، و بدنبال خطاکارى مرو که پشیمان شوى زیرا که خطاکارى سرانجامش دوزخ است .
**************************
اى موسى سخنت را با آنان که ترک گناه کنند خوش کن و همنشینشان شو و براى غیاب خود آنانرا برادر گیر (تا حفظ غیبت تو را بکنند) و در کار آنان کوشا باش تا با تو در کارت کوشا باشند.
**************************
اى موسى به ناچار مرگ سراغ تو خواهد آمد پس توشه گیر توشه کسى که میهمان توشه خود گردد.
اى موسى آنچه که به خاطر من انجام شود زیادش کم است ، و آنچه بخاطر غیر من انجام شود کمش زیاد است ، و شایسته ترین روزهاى تو روزى است که در پیش دارى پس بنگر که چه روزى است ، و براى آنروز پاسخ آماده کن که همانا تو باز داشت و پرسش شوى ، پند خود را روزگار و مردم روزگار بستان زیرا که روزگار درازش نیز هرچه (هم دراز باشد) کوتاه است ، و کوتاهش نیز (براى تحصیل توشه آخرت ) دراز است ، و هر چیزى فانى است و پس چنان کار کن که گویا پاداش نیک کار خود را ببینى تا در نتیجه از روى ناچارى بهتر در کار آخرت طمع ورزى کنى ، زیرا آنچه بجاماند مانند آن است که گذشته و رفته است ، و هر که (در این جهان ) کار کند روى بینائى و نقشه اى کار کند پس تو براى خویش در جستجو باش ، اى پسر عمران شاید فرداى قیامت در روز بازپرسى کامیاب (و سرافراز) شوى زیرا در آنروز بیهوده کاران زیان بینند.
**************************
اى موسى دو کف دستت را به صورت خوارى در پیش روى من بدار همانند بنده اى که به پیشگاه آقایش شیون کند که چون چنین کردى مورد ترحم و مهر قرار گیرى و من بخشنده ترین قدرتمندان هستم .
اى موسى از فضل و رحمت من بخواه که آن هر دو بدست من است و هیچکس جز من اختیار آندو را ندارد، و هنگامیکه از من درخواست کنى ببین شوق تو نسبت به آنچه من دارم چگونه است ، براى هر کارگرى پاداشى است و گاهى شخصى ناسپاس نیز بکوششى که کرده پاداش بیند.
**************************
روضه کافی
پیوند های مشابه
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۱
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۲
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۳
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۴
سخنان حضرت حق به موسی (ع) ۵