شمعون: بمن خبر ده از نشانه صادق، و نشانه مؤمن، و نشانه صابر، و نشانه تائب، و نشانه شاکر، و نشانه خاشع، و نشانه صالح، و نشانه ناصح، و نشانه موقن، و نشانه مخلص، و نشانه زاهد، و نشانه نیکوکار، و نشانه تقوی شعار، و نشانه متکلف، و نشانه ظالم، و نشانه خود نما، و نشانه منافق، و نشانه حسود، و نشانه اسراف کن، و نشانه غافل، و نشانه خائن، و نشانه تنبل، و نشانه کذاب، و نشانه فاسق.

رسول خدا (ص): نشانه صادق چهار است: ۱- راستگوئی ۲- باور داشتن نوید و بیم خدا ۳- وفاء بعهد ۴- کنارگیری از غدر، و اما نشانه مؤمن اینست که مهر ورزد و بفهمد و آزرم دارد.

و اما نشانه صابر چهار است ۱- صبر بر بدیها ۲- حزم بکارهای خوب ۳- تواضع ۴- بردباری .

و اما نشانه تائب چهار است: ۱- کردار محض رضای خدا ۲- ترک باطل ۳- لزوم حق ۴- شوق بکار خیر. و اما نشانه شاکر چهار است: ۱- شکر در برابر نعمتها ۲- صبر در برابر بلا ۳- قناعت بقسمت خدا ۴- ترک حمد و تعظیم جز خدا. و اما نشانه خاشع چهار است: ۱- حساب بردن از خدا در نهان و عیان ۲- ارتکاب خوبی ۳- اندیشه رستاخیز ۴- مناجات با خدا.

و اما نشانه صالح چهار است: ۱- دلش را پاک کند ۲- کردارش را خوب کند ۳- کسبش را خوب کند ۴- همه کارش را خوب کند.

و اما نشانه ناصح چهار است: ۱- بحق قضاوت کند ۲- از خود بدیگران حق بدهد ۳- برای مردم پسندد هر چه بر خود پسندد ۴- بر احدی تجاوز نکند.

و اما نشانه موقن شش است: ۱- از روی حقیقت بخدا یقین دارد و باو بگرود ۲- یقین دارد مرگ حق است از آن در حذر باشد ۳- یقین دارد قیامت حق است از رسوائی بترسد ۴- یقین دارد بهشت حق است و شیفته آن باشد ۵- یقین دارد دوزخ حق است و کوشش وی برای نجات از آن پدیدار باشد ۶- یقین دارد حساب حق است و خود را محاسبه میکند.

و اما نشانه مخلص چهار است: ۱- دلش درست است ۲- اعضایش بی ‏آزار است ۳- خیرش بدیگران رسد ۴- از بد کردن خوددار است.

و اما نشانه زاهد ده است: ۱- بحرامها بی ‏رغبت است ۲- خوددار است ۳- واجبات پروردگار را برپا میدارد ۴- اگر مملوک است فرمانبر خوبی است، و اگر مالک است ملک‏دار خوبی است ۵- نژادپرست نیست ۶- کینه‏ور نیست ۷- خوبی کند در برابر آنکه باو بد کند ۸- سود رساند بدان که زیانش رساند ۹- بگذرد از هر که ستمش کند ۱۰- در ادای حق خدا تواضع کند. و اما نشانه نیکوکار ده است: ۱- برای خدا دوست دارد ۲- برای خدا دشمن دارد ۳- برای خدا یار می ‏شود ۴- برای خدا جدا می ‏شود ۵- برای خدا خشم میکند ۶- برای خدا خشنود می ‏شود ۷- برای خدا کار میکند ۸- خدا جو است ۹- خدا ترس است در هراس و خوف، پاک و بااخلاص، شرمنده و مراقب ۱۰- برای خدا احسان میکند.

و اما نشانه تقوی شش است: ۱- از خدا میترسد ۲- از سختگیری بر حذر است ۳ و ۴ شام و بام کند و گویا خدا را بچشم بیند ۵- دنیا را اهمیت نمیدهد ۶- هیچ چیز دنیا نزد او بزرگ نیست چون نهاد او زیبا است.

و اما نشانه متکلف چهار است: ۱- جدل بیهوده کند ۲- با بالا دستش بستیزد ۳- بدان چه نتواند رسید دست یازد ۴- بدان چه نجاتش ندهد همت گمارد.

و اما نشانه ظالم چهار است: ۱- ببالا دست خود از نافرمانی ستم کند ۲- بزیر دستش چیرگی کند ۳- با حق دشمنی کند ۴- ستم را آشکار کند.

و اما نشانه ریاکار چهار است: ۱- پیش دیگران بعبادت خدا حریص است ۲- در تنهائی تنبل است ۳- در هر کاری ستایش‏جو است ۴- در ظاهرسازی میکوشد.

و اما نشانه منافق چهار است: ۱- نهادش هرزه است ۲- زبان و دلش دوتا است ۳- گفتارش جز کردار است ۴- نهانش جز عیان او است، وای بر منافق از آتش دوزخ. و اما نشانه حسود چهار است: ۱- غیبت ۲- چاپلوسی ۳- سرزنش بمصیبت (گویا یکی ساقط شده است).

و اما نشانه مسرف چهار است: ۱- بالیدن بباطل ۲- خوراک آنچه در خور او نیست ۳- بی ‏رغبتی بکار خیر ۴- انکار هر که سودش نرساند.

و اما نشانه غافل چهار است: ۱- کوری ۲- سهو ۳- لهو ۴- فراموشی .

و اما نشانه تنبل چهار است: ۱- سستی تا بکوتاهی کردن ۲- کوتاهی تا وانهادن ۳- وانهادن تا گناه کردن ۴- دلتنگ شدن از انجام وظیفه.

و اما نشانه کذاب چهار است: ۱- اگر گوید راست نگوید ۲- اگرش گویند باور نکند ۳- سخن چینی ۴- بهتان زدن.

و اما نشانه فاسق چهار است: ۱- بازیگری ۲- یاوه‏سرائی ۳- تجاوز کردن ۴- بهتان زدن.

و اما نشانه خائن (جائر خ ل) چهار است: ۱- نافرمانی خدای رحمان ۲- آزار همسایگان ۳- بغض همگنان ۴- نزدیکی بسرکشی .

تحف العقول
مطالب مشابه
نشانه های نادان در گفتگوی پیامبر (ص) با شمعون
نشانه های اسلام در گفتگوی شمعون با پیامبر اسلام (ص)
پرسش وپاسخ پیامبر (ص) با شمعون ابن لاوی
پرسش وپاسخ پیامبر (ص) با شمعون ابن لاوی۲