محمد بن مسلم گوید به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم، چه می‏شود مردمی را متهم به دروغ نیستند حدیثی را بواسطه از رسول خدا (ص) روایت می‏کنند ولی از شما خلافش به ما می‏رسد؟ فرمود: حدیث هم مانند قرآن نسخ می‏شود.
اصول کافی جلد ۱ باب اختلاف حدیث روایت ۲
***********************************
ابن حازم گوید: چه می‏شود که من از شما مطلبی می‏پرسم و شما جواب مرا می‏گویید و سپس دیگری نزد شما می‏آید و به او جواب دیگری می‏فرمائید! فرمود: ما مردم را به زیاد و کم ( به اندازه عقلشان) جواب می‏گوییم. عرض کردم، بفرمایید آیا اصحاب پیغمبر (ص) بر آن حضرت راست گفتند یا دروغ بستند! فرمود: راست گفتند. عرض کردم پس چرا اختلاف پیدا کردند؟ فرمود: مگر نمی‏دانی که مردی خدمت پیغمبر (ص) می‏آمد و از او مسأله‏ ای می‏پرسید و آن حضرت جوابش می‏فرمود و بعدها به او جوابی می‏داد که جواب اول را نسخ می‏کرد پس بعضی از احادیث بعضی دیگر را نسخ کرده است.
اصول کافی جلد ۱ باب اختلاف حدیث روایت ۳
***********************************

زیاد گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: اگر ما به یکی از دوستان خود فتوائی از روی تقیه دهیم چه می‏گویی! عرض کردم؛ قربانت شما بهتر می‏دانید. فرمود: اگر همان را اخذ کند برایش بهتر و پاداشش بزرگتر است و در روایت دیگر است که فرمود: اگر آن را أخذ کند پاداش یابد و اگر رها کند به خدا که گناه کرده است.

اصول کافی جلد ۱ باب اختلاف حدیث روایت ۴
***********************************
زراره گوید: از امام باقر علیه السلام مطلبی پرسیدم و جوابم فرمود، سپس مردی آمد و همان مطلب را از او پرسید و او برخلاف جواب منش گفت، سپس مرد دیگری آمد و به او جوابی برخلاف هر دو جواب داد، چون آن دو مرد رفتند، عرض کردم پسر پیغمبر! دو مرد از اهل عراق و از شیعیان شما آمدند و سؤالی کردند و شما هریک را برخلاف دیگری جواب دادید!! فرمود: ای زراره این گونه رفتار برای ما بهتر و ما و شما را بیشتر باقی دارد و اگر اتفاق کلمه داشته باشید، مردم متابعت شما را از ما تصدیق می‏کنند (و اتحاد شما را علیه خود می‏دانند) و زندگی ما و شما ناپایدار گردد.
زراره گوید سپس به امام صادق علیه السلام عرض کردم: شیعیان شما چنانند که اگر آنها را به سوی سرنیزه و آتش برانید می‏روند با این حال از شما جواب های مختلف می‏شنوند.آن حضرت هم به مانند پدرش به من جواب داد.
اصول کافی جلد ۱ باب اختلاف حدیث روایت ۵
***********************************
امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که می‏داند ما جز حق نگوئیم باید همان علمش به ما او را بس باشد پس اگر از ما خلاف آنچه را که می‏داند (گفتاری به ظاهر ناحق) شنید باید بداند که آن گفتار برای دفاع ماست از او
.
اصول کافی جلد ۱ باب اختلاف حدیث روایت ۶
***********************************
سماعه گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم: مردیست که دو نفر از هم مذهبانش نسبت به مطلبی دو روایت مختلف برایش نقل می‏کنند، یکی امرش می‏کند و دیگری نهیش می‏نماید، او چه کند! فرمود: تأخیرش اندازد تا آنکه را بواقع خبرش می‏دهد (امام زمانش را) ملاقات کند، و تا زمان ملاقاتش خود مختاراست. و در روایت دیگر است، به هر کدام از آن دو روایت که با رضایت خاطر عمل کنیم تو را روا است.
اصول کافی جلد ۱ باب اختلاف حدیث روایت۷
***********************************

راوی گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: بگو بدانم. اگر من امسال حدیثی به تو گویم و سال آینده که نزد من آئی خلاف آنرا به تو گویم به کدام یک از دو حدیث عمل می‏کنی! عرض کردم؛ به دومی فرمود خدایت بیامرزد.
اصول کافی جلد ۱ باب اختلاف حدیث روایت ۸
***********************************
ابن خنیس گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: اگر حدیثی از امام سابق رسد و حدیثی بر خلاف از امام لاحق به کدامیک عمل کنیم! فرمود: به یکی از آن دو (به حدیث امام لاحق عمل کنید ملاصدرا -) تا از امام زنده بیانی رسد و چون از امام زنده بیانی رسید به آن عمل کنید، سپس فرمود: به خدا ما شما را براهی در آریم که در وسعت باشید و در روایت دیگر است: به حدیث تازه‏ تر عمل کنید.

اصول کافی جلد ۱ باب اختلاف حدیث روایت ۹
***********************************