از امام صادق علیه السلام حدیث شده که رسول خدا (ص ) فرمود: زودرس ترین بدیها از نظر کیفر و عقوبت تجاوز کاری و ستمگری است .
شــرح :
مـجـلسـی (ره ) گـوید: مقصوداز تعجیل در کیفر او اینست که در دنیا نیز کیفر کردارش به او میرسد، بلکه در دنیا نیز زود به او برسد.
اصول کافی جلد ۴ باب باب تجاوز کاری ، و ستمگری ، و سرکشی روایت ۱
****************************
امام صادق علیه السلام فرمود: شیطان به لشکرهای خود گوید: میان افراد آدمیزاد حسد و ستم افکنید، زیرا این دو در نزد خداوند با شرک برابرند.

شــرح :
مجلسی (ره ) گوید: برابری آندو با شرک برای آن است که آنها نیز در بیرون بردن از دیـن و کیفر و تاءثیر در فساد نظام جهان همانندند زیرا بیشتر مفاسد جهان از مخالفت با پـیـمـبـران و اوصـیـاء ایـشـان و پـیـروی نـکـردن از آنان و شیوع گناهان از این دو خصلت سـرچشمه گرفته ، چنانچه شیطان به آدم علیه السلام حسد ورزید، و چنانچه سرکشان هر ملت و امتی بحجت های الهیه تعدی و ستم کردند.
اصول کافی جلد ۴ باب باب تجاوز کاری ، و ستمگری ، و سرکشی روایت ۲
****************************
از ابـو سـیـار حـدیـث شـده کـه امـام صـادق علیه السلام در نامه به او نوشت : نگاه کن مبادا هرگز سخنی به ستم و سرکشی به زبان آری اگر چه تو را تبره و فامیلت خوش آید.
اصول کافی جلد ۴ باب باب تجاوز کاری ، و ستمگری ، و سرکشی روایت ۳
****************************
از امـام صادق علیه السلام روایت شده که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: ای مردم همانا سـتـمـگـری و بـغـی یـاران خـود را بـه آتـش (یـا دوزخ ) کـشـد، و اولین کسی که بر خدا سـرکـشـی کـرد عـناق دختر آدم بود، و اولین کشته که خدا او را کشت (همان ) عناق بود، که نـشـیـمنگاهش یک جریب در یک جریب بود و بیست انگشت داشت که در هر انگشتی دو ناخن بود چـون دو داس ، پـس خـدا شـیری مانند فیل ، و گرگی ببزرگی شتر، و کرکسی باندازه استر و بر او مسلط کرد، و آنها او را کشتند، خداوند زور گویان و سرکشان را در بهترین حال و آسوده ترین وضعی که داشته اند کشته است .
شــرح :
مـقصود اینست که ستمگران گول آسودگی وضع و مهیا بودن اسباب قدرت و شکوت خود را نـخـورنـد، زیـرا چـه بـسـا زور گـویـانـی کـه در کمال خوشی و آسودگی خاطر بوده اند و ناگهان خداوند بواسطه تعدی و ستمکاریشان آنها را نابود کرده است
اصول کافی جلد ۴ باب باب تجاوز کاری ، و ستمگری ، و سرکشی روایت ۴
****************************