مفضل گوید امام صادق علیه‏السلام به من فرمود: تو را باز می ‏دارم از دو صفت که هلاک مردان در آن است، باز می ‏دارمت از اینکه با روش باطلی دینداری کنی و ندانسته به مردم فتوی دهی .
اصول کافی جلد ۱ باب نهی از ندانسته گویی روایت ۱
************************
ابن حجاج گوید حضرت صادق به من فرمود: از دو صفت بپرهیز که هر کس هلاک شد از آن جهت بود: بپرهیز از اینکه طبق رأی و نظر خویش به مردم فتوی دهی یا به آن چه نمی ‏دانی عقیده دینی پیدا کنی .
اصول کافی جلد ۱ باب نهی از ندانسته گویی روایت ۲
***********************

امام باقر علیه السلام فرمود: هر که ندانسته و رهبری نشده به مردم فتوی دهد فرشتگان رحمت و فرشتگان عذاب او را لعنت کنند و گناه آنکه به فتوایش عمل کند دامنگیرش شود.
اصول کافی جلد ۱ باب نهی از ندانسته گویی روایت ۳
***********************
امام باقر علیه السلام فرمود: آنچه می ‏دانید بگوئید و آنچه نمی ‏دانید بگوئید خدا داناتر است. همانا مردی آیه‏ای از قرآن بیرون می ‏کشد (تا به دلخواه خویش تفسیر کند و دلیل مدعای باطل خویش سازد) از این رو بفاصله‏ای دورتر از میان آسمان و زمین سرنگون گردد. (یا از معنی حقیقی آیه باین مسافت دور شود).
اصول کافی جلد ۱ باب نهی از ندانسته گویی روایت ۴
***********************
برای عالم رواست که چون از او سؤالی شود که نداند گوید: خدا داناتر است ولی برای غیر عالم شایسته نیست که چنین گوید (بلکه او باید صریحا بگوید نمیدانم و اگر او بگوید خدا داناتر است روا نیست (معنی تضمنی این جمله آنستکه من دانایم اما خدا داناتر است).
اصول کافی جلد ۱ باب نهی از ندانسته گویی روایت ۵
***********************
امام صادق علیه السلام فرمود: چون مردی از شما را از آنچه نداند پرسند بگوید نمیدانم و نگوید خدا بهتر میداند تا در دل رفیعش شکی اندازد. و اگر کسیکه از او سؤال می ‏شود بگوید نمیدانم سائل او را متهم نکند.

شرح :
شکی که در دل رفیق یعنی سؤال کننده میاندازد این است که چون او در جواب می ‏گوید خد داناتر است سؤال کننده خیال می ‏کند که او جواب را می ‏داند ولی بواسطه تکبر یا تقیه یا تشبه بعلماء یا جهات دیگر است که صریحا نمی ‏گوید نمی ‏دانم ولی اگر صریحا بگوید نمی ‏دانم مورد هیچیک از این تهمتها واقع نگردد.
اصول کافی جلد ۱ باب نهی از ندانسته گویی روایت ۶
***********************
زواره گوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم: حق خدا بر بنده گان چیست؟ فرمود آنچه می ‏دانند بگویند و از آنچه نمی ‏دانند باز ایستند.

اصول کافی جلد ۱ باب نهی از ندانسته گویی روایت ۷
***********************
امام صادق علیه السلام فرمود: خدا بندگان (پیرو قرآن) خود را بدو آیه از کتابش تخصیص داده است درباره اینکه تا ندانند نگویند و تا آنجا که میدانند پرسنده را رد نکنند (با قول قائلی از روی نادانستن رد نکنند). خدای عزوجل فرماید (۲۹ سوره ۷) مگر از ایشان در کتاب آسمانی پیمان نگرفتیم که جز حق بر خدا نگویند (یعنی بر خدا دروغ نبندند) و فرموده است (۴۰ سوره ۱۰) بلکه چیزی را که به علم آن نرسیده‏اند و از تأویل آن خبر ندارند تکذیب کردند.
اصول کافی جلد ۱ باب نهی از ندانسته گویی روایت ۸
***********************
ابن شبرمه گوید حدیثی از امام صادق علیه السلام شنیده‏ ندانام که هر گاه یادم می ‏آید نزدیک است دلم شکافته شود فرمود: خبر داد مرا پدرم از جدم تا برسد به رسول خدا ابن شبرمه گوید به خدا سوگند که نه پدرش بر جدش دروغ بست و نه جدش به رسولخدا که رسولخدا(ع) فرمود هر که به قیاسها عمل کند خودش سخت هلاک شده و مردم را هلاک کرده است و کسی که ندانسته فتوی دهد و او ناسخ را از منسوخ و محکم را از متشابه تشخیص ندهد سخت هلاک شده و هلاک کرده است.
اصول کافی جلد ۱ باب نهی از ندانسته گویی روایت۹
***********************