از حضرت رسول صلّی اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که نهی فرمود از عریان شدن در شب و روز
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که هرگاه مرد عریان شود شیطان به سوی او نظر میکند و طمع میکند در آنکه او را به معصیت در آورد.
و فرمود سزاوار نیست مرد را که جامه خود را از ران خود دور کند وقتیکه در میان جماعتی نشسته باشد
و فرمود که چون جامه را از بدن بیرون آورید بسم اللّه بگوئید تا جنیان نپوشند و اگر نگوئید جنیان آنجامه را میپوشند تا صبح .
از حضرت صادق علیه السلام منقول استکه سزاوار نیست زن مسلمان را که روپاک یا پیراهنی بپوشد که ته نمایان باشد.
از حضرت امام محمدباقر علیه السلام منقول است که عرض مقنعه حضرت فاطمه علیه السلام آن قدر بود که تانصف بازوی آنحضرت میرسید وهمه زنان را باید که چنین کنند.
از حضرت صادق علیه السلام به سند معتبر منقول استکه ادنای اسراف آنستکه جامه اندرون وبیرون یکی باشد.
در حدیث دیگر منقول است که اسحق بن عمار از آنحضرت پرسید که مؤ من میتواند ده پیراهن داشته باشد فرمود بلی گفت که بیست پیرهن فرمود بلی این اسراف نیست اسراف آن است که جامه که باید برای زینت نگاه داشته به عوض جامه که در وقت دیگر بپوشند بپوشی .
در روایت دیگر از حضرت امام موسی سؤ ال کردند که کسی ده پیراهن داشته باشد اسراف است فرمودند که نه بلکه از برای محافظت جامه این بهتر است ، بلکه اسراف آنست که جامه نگاهداشتنی را در جاهای کثیف بپوشی .

از حضرت باقر منقول است که کوتاه کردن جامه راحت جامه است و بیشتر بافی میماند وفرمود که جامه پاکیزه پوشیدن دشمن را منکوب میکند.
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول استکه شستن جامه اندوه و غم را برطرف میکند و موجب قبولی نماز میگردد.
حضرت رسول صلّی اللّه علیه وآله وسلّم فرمود که هر که جامه پوشد باید پاکیزه باشد.
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که شش چیز است که ازاخلاق قوم لوط است کمان گلوله انداختن و سنگریزه انداختن به یک دیگر و قندران خائیدن در راهها و جامه برزمین کشیدن از روی تکبر و بندهای قبا و پیراهن را گشودن .
به سند معتبر منقول استکه شخصی بخدمت حضرت صادق علیه السلام آمد دید که گریبان جامه را پنبه (وصله ) کرده اند آنشخصی بتعجب نظر میکرد حضرت فرمود که چرا چنین نظرمیکنی گفت از پینه جامه تعجب میکنم . کتابی در پیش حضرت علیه السلام گذاشته بود فرمود بخوان . در آنجا نوشته بود که ایمان ندارد کسی که حیا ندارد و مال نیست کسی را که معیشت به اندازه نمی کند و نو نیست کسی را که جامه کهنه ندارد.
حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود که آن قدر پینه(وصله) برجامه خود زدم که شرم کردم از آنکس که بر آن پینه میزد.
از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه هر که گریبان جامه را پینه زند و کفش را پینه کند و چیزی که برای خانه خرد بردارد به خانه برد از تکبر ایمن گردد.
حلیه المتقین
مطالب مشابه
آداب پوشیدن زیر جامه
اداب لباس نو پوشیدن
رنگ برخی از لباس های اهلبیت علیهم السلام
بهترین رنگها ی لباس
دربیان جامه هائیکه حرام است پوشیدن آنها
درفضیلت تجمل و زینت کردن
درپوشیدن پنبه و کتان و پشم
لباس فاخر پوشیدن