حکمت ۱۰۴
۱- وصف زاهدان
(اخلاقی ، تربیتی ) و درود خدا بر او، فرمود: (از نوف بکّالی «» نقل شده، که در یکی از شب‏ها، امام علی علیه السّلام را دیدم برای عبادت از بستر برخاست، نگاهی به ستارگان افکند، و به من فرمود: خوابی یا بیدار گفتم: بیدارم. فرمود: ای نوف خوشا به حال آنان که از دنیای حرام چشم پوشیدند، و دل به آخرت بستند، آنان مردمی هستند که زمین را تخت، خاک را بستر، آب را عطر،«» و قرآن را پوشش زیرین،«» و دعا را لباس روئین خود قرار دادند، و با روش عیسای مسیح با دنیا بر خورد کردند.
۲- ارزش سحرخیزی
ای نوف همانا داوود پیامبر (که درود خدا بر او باد) در چنین ساعتی از شب بر می ‏خاست، و می ‏گفت: «این ساعتی است که دعای هر بنده‏ای به اجابت می ‏رسد، جز با باج گیران، جاسوسان، شبگردان و نیروهای انتظامی حکومت ستمگر، یا نوازنده طنبور و طبل».

حکمت ۱۰۵
احترام گذاشتن به مرزها و حدود احکام الهی
(عبادی ) و درود خدا بر او، فرمود: همانا خدا واجباتی را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نکنید، و حدودی برای شما معیّن فرموده، امّا از آنها تجاوز نکنید، و از چیزهایی نهی فرمود، حرمت آنها را نگاه دارید، و نسبت به چیزهایی سکوت فرمود نه از روی فراموشی ، پس خود را در باره آنها به رنج و زحمت دچار نسازید.
حکمت ۱۰۶
ره آورد شوم دین گریزی
(اخلاقی ، اعتقادی ) و درود خدا بر او، فرمود: مردم برای اصلاح دنیا چیزی از دین را ترک نمی ‏گویند، جز آن که خدا آنان را به چیزی زیانبارتر دچار خواهد ساخت.
حکمت ۱۰۷
علل سقوط عالمان بی عمل
(اخلاقی ، علمی ) و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا دانشمندی که جهلش او را از پای در آورد و دانش او همراهش باشد امّا سودی به حال او نداشته باشد.
حکمت ۱۰۸
شگفتی ‏های روح آدمی
(علمی ) و درود خدا بر او، فرمود: به رگ‏های درونی انسان پاره گوشتی آویخته که شگرف‏ترین اعضای درونی اوست، و آن قلب است، که چیزهایی از حکمت، و چیزهایی متفاوت با آن، در او وجود دارد. پس اگر در دل امیدی پدید آید، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نومیدی بر آن چیره شود، تأسّف خوردن آن را از پای در آورد، اگر خشمناک شود کینه‏توزی آن فزونی یابد و آرام نگیرد، اگر به خشنودی دست یابد، خویشتن داری را از یاد برد، و اگر ترس آن را فراگیرد پرهیز کردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشایشی برسد، دچار غفلت زدگی شود، و اگر مالی به دست آورد، بی ‏نیازی آن را به سرکشی کشاند، و اگر مصیبت ناگواری به آن رسد، بی ‏صبری رسوایش کند، و اگر به تهیدستی مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، و اگر گرسنگی بی ‏تابش کند، ناتوانی آن را از پای درآورد، و اگر زیادی سیر شود، سیری آن را زیان رساند، پس هر گونه کند روی برای آن زیانبار، و هر گونه تندروی برای آن فساد آفرین است.
حکمت ۱۰۹
ارزش والای اهل بیت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم
(اعتقادی ، سیاسی ) و درود خدا بر او، فرمود: ما تکیه گاه میانه‏ ایم، عقب ماندگان به ما می ‏رسند، و پیش تاختگان به ما باز می ‏گردند.
حکمت ۱۱۰
شرائط تحقّق اوامر الهی
(سیاسی ، اعتقادی ) و درود خدا بر او، فرمود: فرمان خدا را بر پاندارد، جز آن کس که در اجرای حق مدارا نکند،

سازشکار نباشد، و پیرو آرزوها نگردد.