امام صادق (ع) فرمود که اعتماد بسیار بر برادر و دوست خود مکن که رازهای خود را باو بسپاری که در وقتیکه او از تو بر گردد چاره نتوانی کرد.
از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که : محبت بیست ساله خویشاوندیست و علم اهلش را با یکدیگر بیشتر جمع میکند و ربط میدهد از پدران و از حضرت صادق علیه السلام منقول است که : چون دوستی داشته باشی و حکومتی بهم رساند و ده یک از آنچه بیشتر با تو دوستی میکرد بکند دوست بدی نیست از برای تو.
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که : دوستی با دوستان خود هموار مکن و خود را پرمده بایشان بلکه روزی دشمن تو شوند، دشمنی را با دشمنان خود هموار بکن شاید که روزی دوست تو شوند.
از حضرت امام موسی علیه السلام منقول است که : بهترین عیش دنیا فراخی خانه وبسیاری دوستانست ، و حضرت لقمان علیه السلام پسر خود را گفت که با صد کس مصاحبت بکن و با یک کس دشمنی مکن و راضی باش که غلام نیکان باشی و راضی مشو که فرزند بدان باشی .
از حضرت صادق علیه السلام منقول است که : پنج چیز است که درهر که نباشد زندگی بر او گوارا نیست ، صحت بدن و امنیت و توانگری و قناعت و مونس موافق .
در حدیث دیگر فرمود هر که را پند دهنده از دلش و زجر کننده ازنفسش و مصاحبی که او را براه خیر بدارد، نباشد شیطان بر گردنش سوار میشود.
در حدیث دیگر فرمود که قطع آشنائی از دوستان پدر خود مکن که روشنی احوالت بتاریکی مبدل میشود، فرمود که هر که محبت خود را بغیر محلش بگذارد خود متعرض قطع محبت شده است .

از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که : هر که خود را در محل تهمت در آورد ملامت نکند کسی را که گمان بد باو میبرد، هر که راز خود را پنهان دارد اختیار با خودش است ، هر سخنی که از دو کس گذشت فاش میشود، چون با کسی برادری کنی آنچه از او ببینی بر محمل نیک حمل کن تا آنکه بحدی برسد که دیگر محمل نیک نیابی و زینهار که گمان بد مبر بسخنی که از برادر صادر شود، تا حمل نیک برای آن یابی و بسیار بگیر از برادران نیک که ایشان در وقت رفاهیت تهیه اند برای وقت بلا و در وقت بلا سپرند از برای دفع اعدا و مشورت با جماعتی بکن که از خدا ترسند، برادران مؤ من را بقدر پرهیزکاری ایشان دوست بدار، بپرهیز از زنان بد واز نیکان ایشان در حذرباش .
از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که : اگر خواهی که تمام شود برای تو نعمت و کامل شود برای تو مردی و مروت و باصلاح آید برای تو امور معیشت پس شریک مگردان غلامان و مردم دون را در کارهای خود، که اگر ایشان را امین گردانی خیانت می کنند، اگر سخنی با تو گویند دروغ میگویند، اگر بلائی ترا در پیش آید ترا یاری نمیکنند، با عاقل مصاحبت کن هر چند کریم نباشد، از عقلش بهره ور شو و ازخلق بدش احتراز کن وبا کریم مصاحبت کن هر چند عاقل نباشد، که بعقل خود از کرم اومنتفع میشوی ، بگریز نهایت گریختن از احمقی که بخیل باشد.
حلیه المتقین