ولادت
شیخ ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بن عبد الرحمن بن محمد بن علی برقی ، از راویان حدیث و از فقهای بزرگ شیعه و از یاران ائمه علیهم السلام به شمار می آید.
احمد در روستای ((برق رود)) از توابع شهر قم به دنیا آمد.
او اصالتاً از کوفه است . جد بزرگ او محمد بن علی از یاران زید بن علی بن الحسین علیهماالسلام بود که در برابر حکومت ظلم و ستم بنی امیه قیام کرده و در زندان یوسف بن عمر به شهادت رسید.
خالد، پدر بزرگ احمد در حالی که کودکی خردسال بود همراه پدرش عبد الرحمن بن محمد از کوفه آواره شدند و به شهر قم پناه آوردند.
شهر قم در آن زمان پناهگاه شیعیان محمد و آل محمد صلوات اللّه علیهم بود و بسیاری از روات بزرگ شیعه در این شهر زندگی می کردند.

دوران جوانی
احمد دوران جوانی را در محضر پدر بزرگوارش محمد بن خالد برقی ، که خود از شخصیت های بزرگ شیعه و از مشایخ روایت و شخصیتی مورد اطمینان نزد امام موسی کاظم و امام رضا علیهماالسلام بود به کسب علم پرداخت و توشه فراوانی برگرفت .
در این زمان بود که تصمیم گرفت همانند پدر، او نیز از راویان سخنان اهل بیت رسول خدا و خاندان عصمت و طهارت باشد و سخنان آن امامان معصوم علیهم السلام را به گوش جهانیان برساند.
شخصیت
وی از شخصیت های برجسته راویان شیعه در قرن سوم هجری به شمار می آید و بسیاری از احادیث شیخ صدوق و شیخ کلینی به ایشان برمی گردد.
همانگونه که محدث نوری می فرماید: ((شیخ طوسی و نجاشی احمد را توثیق کرده اند و او را مورد اطمینان دانسته اند)). او از ارزشمندترین راویان شیعه به شمار می آید و بسیاری از علما و فقهای بزرگ شیعه که مجموعه های روایتی نگاشته اند از او روایت نقل کرده اند.
برخی از بزرگان عناوین کتاب های خود را نیز از او گرفته اند مانند: ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، علل الشرایع ، قرائن و خصال .
اخراج از قم
احمد بن محمد بن عیسی اشعری ، رئیس شهر قم و از راویان بزرگ شیعه ، احمد بن محمد بن خالد برقی را از شهر قم بیرون کرد، زیرا او در بین روایات خود روایات مرسله و روایاتی که راویان آن ضعیف بوده اند را نقل می کرده است .
اما او پس از مدتی پشیمان شده و برقی را به شهر بازگردانده و از او معذرت خواهی کرد. بعد از وفات او نیز در تشییع جنازه اش با سر و پای برهنه شرکت کرد تا اهانتی را که به او کرده جبران نماید.
اساتید
احمد به غیر از پدر خود، در محضر برخی از روات و علمای بزرگ شیعه به کسب علم و فراگیری دانش پرداخته است مانند:
۱ – معاویه بن وهب
۲ – حماد بن عیسی
۳ – محمد بن ابی عمیر
۴ – هارون بن جهم
۵ – محمد بن سنان
۶ – یونس بن عبد الرحمان
۷ – حسن بن محبوب
۸ – علی بن حکم
۹ – حسین بن سعید اهوازی
و بسیاری از روات و یاران ائمه علیهم السلام .
شاگردان
شخصیت های بزرگی در محضر درس وی به کسب علم پرداخته اند که هر کدام ستاره ای درخشان در آسمان علم و فقاهت می باشند، بزرگانی مانند:
۱ – ابراهیم بن هاشم
۲ – علی بن ابراهیم بن هاشم
۳ – محمد بن حسن صفار
۴ – محمد بن یحیی عطار
۵ – سعد بن عبد الله
۶ – محمد بن علی بن محبوب
۷ – محمد بن حسن بن ولید
۸ – محمد بن احمد بن یحیی
۹ – عبد الله بن جعفر حمیری
۱۰ – سهل بن زیاد
و بسیاری دیگر از روات معتبر شیعه .
تألیفات
احمد بن محمد بن خالد برقی تألیفات فراوانی دارد از جمله :
۱ – المحاسن ، که شامل یکصد باب از ابواب فقه و حکمت و آداب و علل شرعیه و توحید و سایر مراتب اصول و فروع دین می باشد که فقط بخشی از آن به دست ما رسیده است . این کتاب یک مجموعه بزرگ فقهی به شمار می رود.
۲ – العویص
۳ – التبصره
۴ – الرجال
۵ – البلدان
۶ – اختلاف الحدیث
وفات
احمد بن محمد برقی پس گذراندن عمری پر برکت در سال ۲۷۴ یا ۲۸۰ هجری چشم از جهان فرو بست و به سوی معبود و معشوق خویش پر کشید.