برای هر چیزی شرافتی است و به درستی شرافت مجالس این است که رو به قبله باشد،
هر که خواهد از همه مردم عزیزتر باشد باید از خدا بپرهیزد،
هر که خواهد نیرومندترین مردم باشد باید بر خدا توکل کند
هر که خواهد از همه توانگرتر باشد باید بدان چه نزد خداست اعتمادش بیشتر باشد از آنچه خود دارد.

سپس فرمود آیا شما را به بدترین مردم آگاه نکنم؟ گفتند چرا یا رسول اللَّه فرمود: آنکه تنها جای کند، و از واردان خود دریغ کند، و بنده خود را تازیانه زند، آیا به بدتر از این شما را آگاه نکنم؟ گفتند چرا یا رسول اللَّه، فرمود کسی که از لغزش نگذرد و عذر نپذیرد، باز هم فرمود آیا شما را به بدتر از این هم آگاه نکنم؟ گفتند چرا یا رسول اللَّه فرمود: آنکه امید به خیرش نیست و از شرش ایمنی نیست، سپس فرمود شما را به بدتر از این هم خبر ندهم؟ گفتند: چرا یا رسول اللَّه؟ فرمود آنکه مردم را دشمن دارد و مردمش دشمن دارند.

به درستی عیسی (ع) در میان بنی اسرائیل به سخنرانی ایستاد و فرمود: ای بنی اسرائیل نزد جهال سخن حکیمانه نگوئید تا بدان ستم کرده باشید، و آن را از اهلش دریغ ندارید تا به ‏آنان ستم کرده باشید و با ظالم همانند نشوید تا فضل شما بیهوده گردد، ای بنی اسرائیل کارها بر سه گونه باشند: کاری که درستی آن روشن است دنبالش بروید. و کاری که روشن است که ناحق و گمراهی است از آن کناره کنید. و کاری که مورد اختلاف است، آن را به خدا برگردانید. آیا مردم شما را نشانه‏ ها ایست به نشانه‏ های خود رجوع کنید، به درستی شما را پایانیست به پایان خود برسید.

به درستی مؤمن میان دو هراس است عمری که گذشته و نمیداند خدا با او چه میکند؟ و عمری که مانده و نمیداند خدا برایش چه مقدر کرده است، باید بنده خدا از خود برای خودش توشه برگیرد و از دنیایش برای آخرت ذخیره کند، از جوانی پیش از پیر شدن و از زندگی پیش از مردن استفاده کند. سوگند بدان که جانم بدست او است پس از مرگ جای گله‏ گزاری نیست و پس از دنیا خانه ‏ای نیست جز بهشت یا دوزخ.
تحف العقول