در حدیث معتبر منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم اصحاب خود را امر فرمود، به هفت خصلت عیادت بیماران ومشایعت جنازه مرده گان و قبول کردن گفته کسیکه این کس قسم دهم و دعا کردن براى کسیکه عطسه کند ویارى کردن مظلوم و به هر کس ‍ سلام کردن .
در حدیث معتبر دیگر از آن حضرت منقول است که در بهشت غرفه چند هست که از اندورنش بیرون مى نماید و از بیرونش اندرون مى نماید کسى از امت من در آنها ساکن مى شود که به زبان نیک با مردم سخن گوید و طعام به مردم بخوراند و افشاى سلام بکند و نماز بکند در شب در وقتیکه مردم در خواب باشند فرمود که افشاى سلام آنست که بخل نور زد بسلام کردن بر احدى از مسلمانان .

از حضرت صادق علیه السّلام منقول که از جمله تواضع و شکستگى آن است که با هر که برخورى سلام بکنى و از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که هر که ابتدا کند به سخن گفتن پیش از سلام جوابش مگوئید و کسى را بطعام خود مطلبید پیش از آنکه سلام کند.
در حدیث دیگر فرمود که عاجزترین مردم کسى است که از دعا عاجز باشد و بخیل ترین مردم کسى است که به سلام کردن بخل کند.
در حدیث دیگرفرمود که هر که به ده نفر از مسلمانان برخورد و برایشان سلام کند ثواب یک بنده آزاد کردن در نامه عملش نوشته شود.
حلیه المتقین باب یاز دهم در آداب مجالس از سلام و مصافحه ومعانقه و بوسیدن و آداب عطسه کردن وآداب نشستن و برخاستن و صحبت داشتن و امثال اینها
فصل اول : در فضیلت سلام و آداب آن