سماعه گوید: به امام هفتم عرض کردم: اصلحک الله ما انجمن می ‏کنیم و وارد مذاکره می ‏شویم، هر مطلبی که پیش آید، راجع به آن نوشته‏ ای داریم، این هم از برکت وجود شماست که خدا به ما لطف کرده است، گاهی مطلب کوچکی پیش می ‏آید که حکمش را حاضر نداریم و به یکدیگر نگاه می ‏کنیم و چون نظیر آن موضوع را داریم آن را به بهترین نظیرش قیاس می ‏کنیم. فرمود: شما را با قیاس چه کار؟! همانا پیشینیان شما که هلاک شدند بواسطه قیاس هلاک شدند، سپس فرمود: چون مطلبی برای شما پیش آمد که حکمش را می ‏دانید بگوئید و چون آن چه را نمی ‏دانید پیش آمد، این با دست به لبهای خویش اشاره فرمود (یعنی سکوت کنید یا حکمش را از دهان من جوئید) پس فرمود: خدا ابوحنیفه را لعنت کند که می ‏گفت علیچنان گفت و من چنین گویم، اصحاب چنان گفتند و من چنین گویم، پس فرمود: در مجلسش بوده ‏ای ؟ گفتم: نه ولی این سخن اوست؟ پس گفتم اصلحک الله آیا پیغمبر احتیاجات مردم زمان خویش را کامل آورد؟ فرمود: بلی و آنچه را هم تا قیامت محتاجند، گفتم: آیا چیزی هم از دست رفت؟ گفت نه، نزد اهلش محفوظ است.
اصول کافی جلد ۱ باب رای ها وقیاس ها روایت۱۳
*****************

امام صادق علیه السلام فرمود: دانش ابن شبرمه در برابر جامعه که به املاء پیغمبر و دست خط علی علیه السلام است گمشده و نابود است، جامعه برای کسی جای سخن نگذاشته، در آن است علم حلال و حرام، همانا اصحاب قیاس عمل را بوسیله قیاس جستند لذا از راه حق دورتر شدند. همانا دین خدا با قیاس درست نمی ‏شود
اصول کافی جلد ۱ باب رای ها وقیاس ها روایت ۱۴
*****************
حضرت صادق علیه السلام به ابان بن تغلب فرمود: احکام اسلامی را نمی ‏توان قیاس کرد، نمی ‏بینی که زن حائض روزه‏ اش را قضا کند و نمازش را قضا کند ای ابان احکام اسلامی اگر قیاس شود دین از میان برود.
اصول کافی جلد ۱ باب رای ها وقیاس ها روایت ۱۵
*****************
عثمان بن عیسی گوید از حضرت موسی بن جعفر راجع به قیاس پرسیدم. فرمود: شما را با قیاس چه کار؟! از خدا پرسش نشود چگونه حلال و چگونه حرام کرده است.
اصول کافی جلد ۱ باب رای ها وقیاس ها روایت ۱۶
*****************
مسعده گوید امام صادق از پدرش علیهماالسلام خبر داد که علی صلوات الله علیه فرمود است: هر که خود را بر کرسی قیاس نشاند همیشه عمرش در اشتباه است و کسی که برای خود خداپرستی کند همیشه عمر در باطل فرو رفته است. و امام باقر (علیه السلام) فرمود: کسیکه به رأی خویش به مردم فتوی دهد ندانسته خدا پرستی کرده است و آنکه ندانسته خدا پرستی کند مخالفت خدا نموده چون که آنچه را ندانسته حلال و حرام کرده است.
اصول کافی جلد ۱ باب رای ها وقیاس ها روایت ۱۷
*****************
امام صادق علیه السلام فرمود: شیطان خود را به آدم قیاس کرد و گفت: (۱۲ سوره ۷) مرا از آتش و شیطان را از خاک آفریدی . و اگر گوهری را که خدا آدم را از آن آفرید با آتش قیاس می ‏کرد آن گوهر درخشنده‏ تر و روشن‏ تر از آتش بود.
اصول کافی جلد ۱ باب رای ها وقیاس ها روایت ۱۸
*****************
زراره گوید از امام صادق علیه السلام راجع به حلال و حرام پرسیدم فرمود: حلال محمد همیشه تا روز قیامت حلال است و حرامش همیشه تا روز قیامت حرام، غیر حکم او حکمی نیست و جز او پیغمبری نیاید و علی علیه السلام فرمود هیچ کس بدعتی ننهاد جز آنکه به سبب آن سنتی را ترک کرد.
اصول کافی جلد ۱ باب رای ها وقیاس ها روایت ۱۹
*****************