امیرالمؤمنین علیه السلام گوید رسول خدا (ص) فرمود: دو پر خورند که سیر نشوند: دنیا طلب و دانشجو، کسی که از دنیا به آنچه خدا برایش حلال کرده قناعت کند سالم ماند و کسی که دنیا را از راه غیر حلالش بدست آورد هلاک گردد مگر اینکه توبه کند و بازگشت نماید، (مال حرام را بصاحبش بر گرداند) و کسی علم را از اهلش گرفته و به آن عمل کند نجات یابد و کسی منظورش از طلب علم مال دنیا باشد بهره‏ اش همان است (و در آخرت بهره ندارد)

اصول کافی جلد ۱ باب کسیکه از علمش روزی خورد و به آن بنازد ۱
**************************
امام صادق علیه السلام فرمود کسی که حدیث ما را برای سود دنیا خواهد در آخرت بهره‏ ای ندارد و هر که آن را برای خیر آخرت جوید خداوند خیر دنیا و آخرت به اوعطا فرماید.

اصول کافی جلد ۱ باب کسیکه از علمش روزی خورد و به آن بنازد ۲
**************************

امام صادق علیه السلام فرمود: هر که حدیث را برای سود دنیا خواهد در آخرت بهره‏ ای ندارد.

اصول کافی جلد ۱ باب کسیکه از علمش روزی خورد و به آن بنازد ۳
**************************
امام صادق علیه السلام فرمود: چون عالم را دنیا دوست دیدید او را نسبت به دینتان متهم دانید (بدانید دینداریش حقیقی نیست) زیرا دوست هر چیزی گرد محبوبش می ‏گردد، و فرمود خدا به داود وحی فرمود که: میان من و خودت عالم فریفته دنیا را واسطه قرار مده که ترا از راه دوستیم بگرداند زیرا که ایشان راهزنان بندگان جویای منند، همانا کمتر کاری که با ایشان کنم اینستکه شیرینی مناجات مرا از دلشان بر کنم.

اصول کافی جلد ۱ باب کسیکه از علمش روزی خورد و به آن بنازد ۴
**************************
رسولخدا (ص) فرمود: دانشمندان فقیه تا هنگامی که وارد دنیا نشده ‏اند امین پیغمبرانند. عرض شد یا رسول الله! معنی ورودشان در دنیا چیست؟ فرمود: پیرو سلطان، پس چون چنین کنند نسبت بدینتان از ایشان بر حذر باشید.

اصول کافی جلد ۱ باب کسیکه از علمش روزی خورد و به آن بنازد ۵
**************************
امام باقر علیه السلام فرمود: هر که علم جوید برای اینکه بر علما ببالد یا برصف ها ستیزد یا مردم را متوجه خود کند باید آتش دوزخ را جای نشستن خود گیرد همانا ریاست جز برای اهلش شایسته نیست.

اصول کافی جلد ۱ باب کسیکه از علمش روزی خورد و به آن بنازد ۶
**************************