مردی از بیماری خویش شکوه کرد و عارفی او را گفت : از کسی که به تو رحم خواهد کرد، نزد کسی که به تو رحم نخواهد کرد شکوه می کنی ؟
***********************
امام حسن بن علی (ع ) به نزد بیماری رفت و او را گفت : پروردگار، ترا ارزانی داشته است . او را سپاس بگزار! و ترا از یاد نبرده است . و او را یاد کن !
***********************
امام جعفربن محمدالصادق (ع ) بیمار شد، و گفت : پروردگارا!این بیماری را وسیله تاءدیب من قرار ده ! نه وسیله خشم بر من .
***********************
گویند: درد، یکباره می آید و کم کم می رود. (در فارسی نیز مثلی است که گویند: درد چون کوهی می آید و چون مویی می رود).
کشکول شیخ بهایی
دعای فرج
نوشتههای تازه
- کس از دست جور زبانها نرست
- زیرا نمیدانی شدن همرنگ ما همرنگ ما
- فرستادن هدیه
- گر زمن پرسی زخویش و آشنا بیگانه شو
- هر گیاهی که به نوروز نروید حطب است
- خوش آمد باد نوروزی
- خنده بر وضع روزگار کنم
- سر نان جوین سلامت باد
- دشمن ترین مردم به خدا
- حفظ زبان
- حق برادر مومن
- کلید بدی ها
- دانا ترین مردم
- سرچشمه خشم
- احوال پرسی زبان از دیگر اعضا
- دیوان حسابست و کتابست در اینجا
- صلاح کار کجا ومن خراب کجا
- که جوید با چنین کس آشنایی
- گر من این دوستی تو ببرم تا لب گور
- جسم خاکی مانع عمر سبکرفتار نیست
- می زاهدان ره را درد و خمار ما را
- پادشاهی کیومرث
- ما برفتیم، تو دانی و دل غمخور ما
- در مدح هنر
- هر چه به دل فرو آید در دیده نکو نماید
- ای خوشا خاطر ز نور علم مشحون داشتن
- از تلخی جان کندنم، از عاشقی واسوختند
- صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
- فراغت از تو میسر نمیشود ما را
- صحبت حکام ظلمت شب یلدا است
برگهها
شهریور ۰۵شهریور ۰۵میبرد تا به خدمت ذوالمن
کش کشانش، دوشاخه در گردندو نهال است رسته از یک بیخ
میوهشان نفس و طبع را توبیخکرسی «لا» مثلثی است صغیر
اندر او مضمحل، جهان کبیرهرکه رو از وجود محدث تافت
ره به کنجی از آن مثلث یافتعقل داند، ز تنگی هر کنج
که در او نیست ما و من را گنج«بوحنیفه» چه در معنی سفت
نوعی از باده را مثلث گفتهست بر رای او به شرح هدی
آن مثلث، مباح و پاک ولیاین مثلث، به کیش اهل فلاح
واجب و مفترض بود نه مباحزان مثلث، هر آنکه زد جامی
شد ز مستی، زبون هر خامیزین مثلث، هرآنکه یک جرعه
خورد، بختش به نام زد قرعهجرعهٔ راحتش، به جام افتاد
قرعهٔ دولتش، به نام افتاد
شیخ بهاییشهریور ۰۵دست او، طوق گردن جانت
سر بر آورده از گریبانتبه تو نزدیک تر زحبل ورید
تو در افتاده در ضلال بعیدچند گردی به گرد هر سر کوی ؟
درد خود را دوا هم از خود جوی !لانه کیست کاینات آشام ؟
عرش تا فرش در کشیده به کامهر کجا کرده آن نهنگ آهنگ
از من و ما، نه بوی ماند و نه رنگنقطه ای ، زین دوایر پر کار
نیست بیرون زدور این پرگارچه مرکب در این قضا، چه بسیط
هست حکم فنا به جمله محیطبلکه مقراض قهرمان حقست
قاطع وصل کلما خلق استهندوی نفس راست غل دوشاخ
تنگ کرده بر او جهان فراخ
شیخ بهاییشهریور ۰۵از محمد بن عبدالعزیز روایت شده است که گفت : ابو عبدالله جعفر بن محمد الصادق (ع ) فرمود: ای عبدالعزیز! ایمان ، ده پله دارد، همچون نردبان که از آن ، به ترتیب بالا روند. پس ، آن که در پله اول است ، مبادا که به او بگویید: ترا چیزی حاصل نیست و به همین سان ، تا مرتبه دهم . و آن کس را که به رتبه ، از تو پایین تر است ، میفکن ! زیرا، آن که فراتر از تست ، ترا بیفکند و چون بینی که دیگری، به رتبه ای از تو فروتر است ، به مهربانی، او را به سوی خویش آر! و بر او تحمیل مکن ! تا بی طاقت نشود و نشکند. چه ، آن که مؤمنی را بشکند، جبران آن بر وی است . از آن نردبان ، مقداد در پایه هشتم و ابوذر نهم و سلمان در پله دهمین است .
کشکول شیخ بهاییشهریور ۰۴عمرو افرق و حذیفه بن منصور گویند:
امام صادق (ع) فرمود:
صدقه ای که خدا دوست دارد برقراری صلح است میان مردمی که بهم پشت کرده و اختلاف و دشمنی نموده اند، و برقراری الفت است میان کسانی که از هم دوری جسته اند.شهریور ۰۴ابو حمزه ثمالی از امام زین العابدین (ع) روایت کند که رسول خدا (ص) فرمود:
هیچ گامی نزد خدا از این دو گام محبوبتر نیست : گامی که یک مؤمن در راه خدا بردارد و صف جهاد را محکم کند، و گامی که یک مؤمن در راه پیوند با خویشاوندی که یا او قطع رابطه کرده بردارد.
و هیچ جرعه ای نزد خدا از دو جرعه محبوبتر نیست : جرعه خشمی که مؤمنی با حلم و بردباری فرو برد، و جرعه رنج و مصیبتی که مؤمنی با صبر و استقامت بکام کشد. و هیچ قطره ای نزد خدا از دو قطره محبوبتر نیست : قطره خونی که در راه (خشنودی ) خدا ریخته شود، و قطره اشکی که در تاریکی و دل شب از بیم خدا بر رخساری بغلطد.شهریور ۰۴ابو حمزه ثمالی گوید:
امام باقر (ع) فرمود: ابا حمزه ! علی را فروتر از آن مقامی که خدا قرارش داده نیاورید، و او را فراتر از آنجا که خدایش گذارده ننهید، همین فضیلت برای علی بس که با مرتدّان و افراد از ایمان برگشته به مقاتله .
پردازد، و اهل بهشت را با هم پیوند دهد.
مالک بن ضمره گوید:
امیر المؤمنین علیّ بن ابی طالب (ع) فرمود:
رسول خدا (ص) دست مرا گرفت و فرمود: هر کس از این پنج (انگشت ) تبعیّت فرمانبری کند و با دوستی تو بمیرد به پیمان خویش عمل نموده است ، و هر کس بمیرد و تو را دشمن بدارد به مرگ جاهلیّت مرده است (حالی که عرب قبل از اسلام داشت و بخدا و رسول و شرایع دین الهی جاهل بود)، و نسبت به وظائف اسلامی مورد مؤ اخذه و حساب و کتاب قرار خواهد گرفت ، و هر کس پس از تو زنده مانده و تو را دوست داشته باشد خداوند کار او را با امنیّت و ایمان بپایان رساند تا اینکه در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شود.کاووش در تارنما
دستهها
- اخلاق و سبک زندگی (۶۷۷)
- اشعار (۲۰۹)
- ایاتی از قران (۳۰)
- بزرگان (۱۴۶)
- امام حسن مجتبی (ع) (۴)
- امام حسین (ع) (۴۶)
- امام ررضا (ع) (۱)
- امام زمان (عج) (۲)
- امام علی (ع) (۱۸)
- حضرت ابوالفضل (ع) (۲)
- حضرت زهرا (س) (۱۸)
- پندهای کوتاه (۳۴۲)
- سخنان مشاهیر وبزرگان (۴۸)
- حکایات (۱۴۹)
- خدا شناسی (۵۴)
- دستهبندی نشده (۵۶)
- دعا (۹)
- صحیفه سجادیه (۱)
- زندگی نامه بزرگان (۴۳)
- امام زمان (ع) (۶)
- مختصری از حالات پیامبر ص (۱۸)
- سخن خدا (احادیث قدسی ) (۱)
- سخنان پیامبر (ص) (۹۱)
- سرگرمی (۱)
- ریاضی (۱)
- ظهور (۱)
- فضائل اهلبیت (۶۲)
- اهلبیت در قران (۷)
- دوستی اهلبیت (۷)
- فواید (۶)
- معاد (۱۶)
- نشانه های ظهور (۴)
- نهج البلاغه (۷۴)
- قصار الحکم (۶۸)